រូបសំណាកក្នុងរចនាប័ទ្មសិល្បៈ កោះកេរ
រចនាប័ទ្មកោះកេរ
ជាបណ្តុំនៃសិល្បៈស្ថិតនៅក្នុងរាជ្យព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី ៤ (ពីឆ្នាំ ៩២៨ ដល់
៩៤១ នៃគ.ស) និងរាជ្យរបស់បុត្ររបស់ព្រះអង្គ គឺព្រះបាទហស៌វរ្ម័ន (ពីឆ្នាំ ៩៤១
ដល់ ៩៤៤ នៃគ.ស) ។ ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី ៤ បានចាកចេញពីក្រុងយសោធរបុរៈ
(ក្រុងអង្គរ) តាំងតែពីឆ្នាំ ៩២១ នៃគ.ស
ដោយបានយកមកជាមួយព្រះអង្គនូវលិង្គទេវរាជ រហូតដល់មរណៈភាពរបស់ព្រះបាទ
ឥសានវរ្ម័នទី ២ នៅឆ្នាំ ៩២៨ ទើបព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី ៤
បានប្រកាសព្រះអង្គជាព្រះមហាក្សត្រ
ដោយបានស្ថាបនាតំបន់កោះកេរធ្វើជារាជធានី ។
នៅក្នុងរាជ្យរបស់ព្រះអង្គមិនដល់ ១៥ឆ្នាំផង
មានការសាងសង់ប្រាសាទតូចធំជាច្រើន រហូតទៅដល់ជាង ៨០ប្រាសាទ និងរួមមានរហាល
ដែលជាបារាយណ៍មួយសម្រាប់ផ្គត់ផ្គង់ទឹកសម្រាប់រាជធានីកោះកេរ
ក៏ដូចជាសម្រាប់វិស័យកសិកម្ម ។
រូបសំណាកក្នុងរចនាប័ទ្មកោះកេរ
មានទំហំធំសំបើម ក៏ប៉ុន្តែសិល្បករមិនបានខ្វល់អំពីលក្ខណៈកាយវិភាគ (anatomy)
ដូចសិល្បៈនៅសម័យបុរេអង្គរនោះទេ
លក្ខណៈពិសេសមួយទៀតរបស់សិល្បៈក្នុងរចនាប័ទ្មកោះកេរ
គឺរូបសំណាកកាន់តែមានលក្ខណៈជីវចលជាងមុន (animation) ដែលអាចនិយាយបានថា
សិល្បៈនៃរចនាប័ទ្មកោះកេរគឺជាគំរូដំបូង នៃក្បាច់ចម្លាក់ដ៏សំបូរណ៍បែប
នៅក្នុងរចនាប័ទ្មសម័យក្រោយៗ ដូចជារចនាប័ទ្មបន្ទាយស្រី បាពួន អង្គរវត្ត
និងបាយ័នជាដើម ។ បន្ថែមលើទំហំ និងជីវចលនិយមនៅក្នុងរចនាប័ទ្មកោះកេរនេះហើយ
ការនិយមតម្កល់រូបសំណាកជាក្រុមធំ និងក្នុងលក្ខណៈនៃការបង្ហាញឈុតឆាក
នៃរឿងរ៉ាវណាមួយ ក៏លក្ខណៈប្លែកមួយ
ដែលយើងឃើញមានតែនៅក្នុងសិល្បៈសម័យកោះកេរតែប៉ុណ្ណោះ
ហើយពុំឃើញមានលក្ខណៈរបៀបនេះ នៅក្នុងសិល្បៈសម័យពីមុន ឬសម័យក្រោយៗទៀតនោះទេ ។
រូបសំណាកក្នុងសិល្បៈកោះកេរមានដូចជាឈុតចំបាប់រវាងសុគ្រីព និងពាលី
នៅប្រាសាទចិន ដែលសព្វថ្ងៃរូបសំណាកនេះស្ថិតនៅក្នុងសារមន្ទីរជាតិ
ដោយឡែករូបហនុមាន និងព្រះរាម គឺត្រូវបានលួចយកទៅលក់
ដែលសព្វថ្ងៃត្រូវបានតាំងនៅសារមន្ទីរនៅបរទេស
ឈុតត្រង់នេះប្រហែលជាត្រូវបានអ្នកសាងសង់ប្រាសាទបន្ទាយស្រីយកគំរូតាម
ដោយបានឆ្លាក់នៅលើហោជាងនូវឈុតដូចគ្នាមួយ ។ មួយទៀតគឺឈុតចំបាប់រវាងទុរយោធន៍
និងភីម នៅប្រាសាទចិនដែរ
ដោយមានបងប្អូនត្រកូលបណ្ឌវៈបួននាក់ទៀតនៅអង្គុយលើកទឹកចិត្តភីម
មានពលរាមជាអ្នកកាត់សេចក្តី
និងមានរូបក្រឹស្ណៈដែលជាអវតាព្រះវិស្ណុកំពុងអង្គុយមើលចំបាប់នោះដែរ
ឈុតត្រង់នេះ ក៏ប្រហែលជាត្រូវបានសិល្បករសង់ប្រាសាទបន្ទាយស្រីបានយកគំរូតាម
ដោយឆ្លាក់ជាឈុតដូចគ្នានៅលើហោជាង
ដែលសព្វថ្ងៃហោជាងមួយផ្ទាំងនេះត្រូវបានតម្កល់ទុកនៅក្នុងសារមន្ទីរជាតិ ។
នៅក្នុងប្រាសាទធំ នៅក្នុងក្រុមប្រាសាទកោះកេរនោះដែរ ក៏មានរូបសំណាកជាក្រុមមួយ
បង្ហាញពីរូបព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី ៤
កំពុងអង្គុយស្តាប់ការកាត់ក្តីរបស់ព្រះយមរាជ ដែលជិះលើក្របី
សព្វថ្ងៃរូបព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី ៤ នេះ តាំងនៅសារមន្ទីរហ្គីម៉េត ក្រុងប៉ារីស
ចំណែកក្របីដែលជាជំនិះរបស់ព្រះយមរាជ
បានដួលធ្លាក់បាក់បែកនៅក្នុងទីតាំងដើមរបស់ប្រាសាទ
រូបចម្លាក់ដ៏ធំជាក្រុមមួយទៀត គឺរូបព្រះសិវៈកំពុងរាំ ដែលសព្វថ្ងៃដួលបាក់បែក
នៅសល់តែស្មា និងបល្ល័ង្ក ។ រូបចម្លាក់គ្រុឌដ៏ធំ
ដែលតាំងនៅមាត់ទ្វារចូលសារមន្ទីរនៅទីក្រុងភ្នំពេញ
ក៏ជាស្នាដៃសិល្បៈមួយក្នុងរចនាប័ទ្មកោះកេរ
ហើយរូបព្រះព្រហ្មមុខបួនអង្គុយដ៏ធំមួយ
ដែលតាំងនៅចំកណ្តាលសាលធំរបស់សារមន្ទីរហ្គីម៉េត ក៏ជាស្នាដៃសិល្បៈកោះកេរផងដែរ ។
អ្នកស្រាវជ្រាវបារាំងដែលបានសិក្សាអំពីសិល្បៈខ្មែរ
បានចាត់ទុកតំបន់កោះកេរថាជាសារមន្ទីរប្រវត្តិសាស្ត្រមួយ នៅក្នុងសម័យសង្គ្រាម
វត្ថុសិល្បៈក្នុងរចនាបថកោះកេរជាច្រើនត្រូវបានគេលួចនាំចេញយកទៅលក់នៅបរទេស
ដែលភាគច្រើនឆ្លងកាត់តាមប្រទេសថៃ ។ រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃរូបចម្លាក់
រូបសំណាកនៃរចនាប័ទ្មសិល្បៈកោះកេរ
ស្ថិតនៅរាយប៉ាយតាមសារមន្ទីរតូចធំជុំវិញពិភពលោក ក៏ដូចជាសមុច្ច័យឯកជនជាដើម
បូករួមទាំងរូបសំណាកមួយចំនួនត្រូវបានរក្សាទុកក្នុងសារមន្ទីរជាតិភ្នំពេញផងដែរ
។
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
EmoticonEmoticon