វត្តមានក្បាច់ចម្លាក់ចម្លងរចនាប័ទ្មអង្គរវត្ត នៅរមណីយដ្ឋានវត្តភ្នំ ធ្វើតាំងពីឆ្នាំ ១៨៩៣
នៅរមណីយដ្ឋានវត្តភ្នំ
ក្រៅតែពីសំណល់រូបសំណាកតោ និងទ្វារបាលមួយចំនួននៅវត្តភ្នំ
ដែលអាចចាត់ទុកជារូបសំណាកដែលត្រូវាបានយកមកពីតំប់អង្គរដោយស្តេចពញាយ៉ាត (ញាតិ)
តាំងពីពាក់កណ្តាលសតវត្សទី ១៥ ហើយ នៅក្នុងបរិវេណរមណីយដ្ឋាននេះ
នៅមានចម្លាក់ចាក់ពុម្ពតាមក្បាច់រចនាប័ទ្មអង្គរយ៉ាងប្រណីត តាំងនៅពីមុខព្រះវិហារវត្តភ្នំផងដែរ ។ ក្បាច់ទាំងនោះ ប្រសិនបើមើលតែមួយភ្លែត យើងប្រហែលជាសន្នដ្ឋានថា ប្រហែលជាក្បាច់ថ្មី ទើបតែធ្វើឡើងនៅពេលក្រោយមិនប៉ុន្មានឆ្នាំប៉ុណ្ណោះ ដោយសារតែការលាបថ្នាំ ជួសជុលថ្មី តែតាមពិតទៅរូបចម្លាក់ទាំងនោះ គឺមានអាយុប្រហាក់ប្រហែលទៅនឹងព្រះវិហារនៅលើវត្តភ្នំ ដែលត្រូវបានរុះរើធ្វើថ្មីនៅសម័យអនានិគមបារាំង ដែលមានអាយុកាលជាងមួយរយឆ្នាំហើយ ។
នៅមានចម្លាក់ចាក់ពុម្ពតាមក្បាច់រចនាប័ទ្មអង្គរយ៉ាងប្រណីត តាំងនៅពីមុខព្រះវិហារវត្តភ្នំផងដែរ ។ ក្បាច់ទាំងនោះ ប្រសិនបើមើលតែមួយភ្លែត យើងប្រហែលជាសន្នដ្ឋានថា ប្រហែលជាក្បាច់ថ្មី ទើបតែធ្វើឡើងនៅពេលក្រោយមិនប៉ុន្មានឆ្នាំប៉ុណ្ណោះ ដោយសារតែការលាបថ្នាំ ជួសជុលថ្មី តែតាមពិតទៅរូបចម្លាក់ទាំងនោះ គឺមានអាយុប្រហាក់ប្រហែលទៅនឹងព្រះវិហារនៅលើវត្តភ្នំ ដែលត្រូវបានរុះរើធ្វើថ្មីនៅសម័យអនានិគមបារាំង ដែលមានអាយុកាលជាងមួយរយឆ្នាំហើយ ។
បើតាមឯកសារបារាំងបានបង្ហាញថា
នៅឆ្នាំ ១៨៩៣ មានការជួសជុលសួនច្បារវត្តភ្នំ
និងរៀបចំឲ្យមានសួនសត្វនៅកៀកនឹងរមណីយដ្ឋានប្រវត្តិសាស្ត្រនេះ ។
យើងត្រូវងាកក្រលេកទៅមើលប្រវត្តិសាស្ត្របន្តិច ថាតើមានអ្វីកើតឡើងនៅឆ្នាំ
១៨៩៣ គឺនៅពេលនោះ មានសង្គ្រាមបារាំង សៀម បានកើតឡើង
ដោយបារាំងចង់គ្រប់គ្រងទឹកដីភូមិភាគខាងកើតនៃទន្លេមេគង្គ គឺប្រទេសឡាវ
ដោយមូលហេតុនេះហើយទើបបារាំងរកលេសដែលមន្ត្រីសៀមសម្លាប់អ្នករដ្ឋការបារាំង
ដោយលើកកប៉ាល់បំពាក់កាំភ្លើងធំចូលទៅគំរាមដល់ក្រុងបាងកក
ឆ្លៀតពេលដែលស្ថានការណ៍ផ្ទៃក្នុងរបស់សៀមកំពុងមិនស្រួល ដោយសារស្តេចចុឡាឡុងកន
ឬរាមាទី ៥ មិនសូវមានអំណាច អំណាចស្ថិតនៅក្នុងកណ្តាប់ដៃរបស់វ៉ាំងណា ឬមេទ័ព
(ក្រោយអ្នកគ្រប់គ្រងវ៉ាំងណាស្លាប់ រាមាទី ៥ ក៏បញ្ឈប់លែងឲ្យមានរបបវ៉ាំងណា
ដែលតាំងមកតាំងពីសម័យរាមាទី ១ ដោយយកវ៉ាំងណាធ្វើជាសាលាវិចិត្រសិល្បៈ
និងជាសារមន្ទីមហានគរ)
ហើយនៅសម័យនោះអង៉គ្លេសក៏កំពុងវាតទីដែនដីអណានិគមរបស់ខ្លួនលើភូមា
និងអតីតដែនដីដែលភូមាធ្លាប់គ្រប់គ្រង ដែលត្រូវបានគ្រប់គ្រងដោយសៀម
ដូចគ្នានៅភាគខាងត្បូងរបស់សៀម អង់គ្លេសព្យាយាមបង្កើតរដ្ឋឥស្លាមម៉ាឡេឡើង
ដូច្នេះបារាំងក៏ឆ្លៀតឱកាសនេះដើម្បីពង្រីកដែនដីអណានិគមរបស់បារាំងដូចគ្នា ។
បន្ទាប់ពីបារាំងលើកកប៉ាល់ចូលទៅដល់បាងកក
ស្តេចសៀមក៏ព្រមចុះសិន្ធិសញ្ញាជាមួយបារាំង នៅឆ្នាំ ១៨៩៣
ដោយប្រគល់ដែនដីខាងកើតទន្លេមេគង្គ ទៅឲ្យបារាំងគ្រប់គ្រង
និងដកកងទ័ពរបស់សៀមចេញពីទឹកដីខេត្តបាត់ដំបង និងសៀមរាប ដែលសៀមបានកាន់កាប់
ក្រោមអំណាចការគ្រប់គ្រងរបស់ត្រកូលអភិជនខ្មែរ គឺត្រកូលកថាថន (គទាធរ)
តាំងពីសម័យព្រះអង្គអេង របស់ខ្មែរ ឬរាមាទី ១ របស់សៀម ។
ប្រហែលជានៅក្នុងឆ្នាំ
១៨៩៣ នេះដែរ ដែលរដ្ឋាភិបាលបារាំង បានរៀបចំជួសជុលព្រះវិហារវត្តភ្នំ
ដោយបានដាក់តុបតែងនៅតាមជណ្តើរឡើង និងឃឿនព្រះវិហារ នូវក្បាច់អង្គរដ៏ប្រណីត
ដែលក្នុងនោះមានទាំងរូបនាងអប្សរ
ក៏ដូចជារូបចម្លាក់បង្ហាញពីសាច់រឿងមហាភរតៈយុទ្ធមួយមួយផ្ទាំងតូច
ដែលចម្លងចេញមកពីផ្ទាំងចម្លាក់រឿងមហាភារតៈយុទ្ធនៅអង្គរវត្ត ។
ភស្តុតាងនៃវត្តមានចម្លាក់សិល្បៈទាំងនេះ
ឃើញមានវត្តមាននៅក្នុងរូបថតមួយចំនួនដែលរក្សាទុកនៅក្នុងបណ្ណាល័យជាតិបារាំង
ដែលថតតាំងតែពីឆ្នាំ ១៨៩៥ ។ ចេតនារបស់បារាំងនេះ
គឺធ្វើឡើងដើម្បីពញ្ញាក់ស្មារតីខ្មែរ ឲ្យចង់បានបណ្តាប្រាសាទនានា
ដែលត្រូវសៀមគ្រប់គ្រងអស់ជាង ២០០ឆ្នាំ
ដែលនេះគឺចាត់ទុកជាយុទ្ធសាស្ត្រឈ្នះៗសម្រាប់ខ្មែរ និងបារាំង
នោះគឺខ្មែរបានទទួលមរតកដ៏ពិសិដ្ឋរបស់ដូនតាត្រឡប់មកវិញ
ចំណែកឯបារាំងគឺបានពង្រីកដែនដីអណានិគមរបស់ខ្លួនបានធំជាងមុន ។ សម្រាប់សៀម
ក៏ចាត់ទុកថាជាការឈ្លាសវៃមួយដែរ
ដែលសម្រេចចិត្តធ្វើសន្ធិសញ្ញាជាមួយមហាប្រទេសអឺរ៉ុបទាំងពីរ គឺបារាំង
និងអង់គ្លេស ប្រសិនបើមិនដូច្នេះទេនោះ
ប្រទេសសៀមប្រហែលជាត្រូវបែកញែកជាប្រទេសតូចៗច្រើនទៀត ដោយសារតែមហាអំណាចអឺរ៉ុប
អាចធ្វើឲ្យអំណាចកណ្តាលរបស់សៀម នៅបាងកក ត្រូវដួលរលំ
ដូចអ្វីដែលអង់គ្លេសបានធ្វើចំពោះស្តេចភូមា ដែលមិនព្រមចុះចូលនឹងអង់គ្លេស ។
ដោយឃើញស្ថានការណ៍មិនស្រួល
សៀមខ្លួនឯងក៏ចាប់ផ្តើមធ្វើទំនើបនយកម្មការគ្រប់គ្រងប្រទេសដោយយកគំរូតាមអឺរ៉ុប
និងយកសហរដ្ឋអាមេរិចជាសម្ព័ន្ធមិត្ត
ដើម្បីជៀសវាងការរំលោភបូរណភាពទឹកដីរបស់ខ្លួនជាបន្តទៀត ។
នៅឆ្នាំ
១៩០៤ មានសន្ធិសញ្ញាបារាំងសៀម ធ្វើឡើងដើម្បីដោះដូរខេត្តគ្រប់គ្រងមួយចំនួន
រហូតដល់ឆ្នាំ ១៩០៧ ទើបមានសន្ធិសញ្ញា ដោះដូរយកខេត្តបាត់ដំបង សៀមរាប
និងស៊ីសុផុន (សេរីសោភ័ណ្ឌ)
ត្រឡប់ចូលមកស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់អណានិគមបារាំងវិញ ។
ក្រោយសន្ធិសញ្ញានោះ ក៏មានការសង់រូបសំណាកអនុស្សាវរីយ៍មួយនៅខាងត្បូងវត្តភ្នំ
គឺរូបសំណាកព្រះបាទស៊ីសុវត្ថិ ដោយមានរូបតំណាងទាហានបារាំង
កាន់ទង់ជាតិបារាំងនៅខាងស្តាំ និងមានរូបស្ត្រីសម្តែងល្ខោន
និងនាងអប្សរកាន់ពានទ្រវត្ថុតំណាងឲ្យការត្រឡប់ចូលមកវិញនៃខេត្តទាំងបីនេះ ។
ខ្ញុំធ្លាប់អានសៀវភៅ និរាសនគរវត្ត របស់សម្តេចតម្រង់រាជានុភាព
ជាបុត្រារបស់ស្តេចមកុដ្ឋ រាមាទី ៤ នឹងត្រូវបានជនជាតិថៃ
ចាត់ទុកជាបិតានៃប្រវត្តិសាស្ត្រថៃ ទ្រង់បានមកទស្សនាប្រទេសខ្មែរ នៅឆ្នាំ
១៩២៥ តាំងពីសម័យព្រះបាទស៊ីសុវត្ថិ ដោយនៅក្នុងសៀវភៅនិរាសនគរវត្ត
រៀបរាប់ពីដំណើរទស្សនាចរណ៍របស់ទ្រង់នៅកម្ពុជា និងកូសាំងស៊ីននោះ
ទ្រង់បានបរិយាយថានៅព្រះវិហារវត្តភ្នំ
មានក្បាច់ចម្លាក់ចម្លងបែបតាមប្រាសាទអង្គរវត្ត ដែលប្រហែលជាត្រូវបានធ្វើឡើង
តាំងតែពីសម័យដែលខ្មែរខំប្រឹងទាមទារទឹកដីនៃបណ្តាប្រាសាទទាំងនោះត្រឡប់មកវិញ
។
ភស្តុតាងមួយចំនួនតូចនៃការគ្រប់គ្រងរបស់សៀមនៅលើទឹកដីខេត្តបាត់ដំបងនៅមានច្រើនគួរសម
តាមរយៈសិល្បៈវត្តអារាមមួយចំនួន ដោយឡែកសម្រាប់ខេត្តសៀមរាប
មាននៅសេសសល់តិចណាស់ ដូចជានៅក្នុងព្រះវិហារវត្តរាជបូព៌
គឺនៅមានគំនូររឿងរាមកេរ្តិ៍ ដែលមានអក្សរមួយចំនួនជាអក្សរសៀម
តែក៏មានអក្សរមួយចំនួនជាអក្សរខ្មែរផងដែរ ។ នៅពេលគ្រប់គ្រងខេត្តទាំងនេះ
ស្តេចរាមាទី ៤ របស់សៀម ដោយស្រឡាញ់សិល្បៈខ្មែរ
ព្រះអង្គក៏បានឲ្យគេសាងរូបចម្លងប្រាសាទអង្គរវត្តតូចមួយ
នៅក្នុងបរិវេណវត្តព្រះកែវមរកត នៅក្នុងព្រះបរមរាជវាំងរបស់ទ្រង់
ដែលរូបប្រាសាទចម្លងនោះត្រូវបានធ្វើរួចក្រោយព្រះអង្គសោយទីវង្គត
គឺធ្វើហើយនៅក្នុងរាជ្យស្តេចរាមាទី ៥
ដែលទឹកដីប្រាសាទបុរាណនោះត្រូវបានវិលត្រឡប់ចូលមកក្នុងអធិបតីភាពរបស់ខ្មែរវិញ
មានមនុស្សមួយចំនួនសន្និដ្ឋានថាស្តេចសៀមធ្វើរូបប្រាសាទអង្គរវត្តនោះ
ដោយសារស្តាយនូវការបាត់បង់បណ្តាប្រាសាទទាំងនោះពីការគ្រប់គ្រងរបស់ខ្លួន
តែតាមពិតទៅគឺបណ្តាប្រាសាទទាំងនោះត្រូវបានសាងហើយ មុនឆ្នាំ ១៩០៧
នៅពេលដែលខ្មែរទទួលបានទឹកដីទាំងនោះត្រឡប់មកវិញទៀត ។
សម្រាប់ប្រវត្តិសាស្ត្រសៀម
ក៏ដូចជាថៃនៃសម័យបច្ចុប្បន្ន នៅតែមានមនុស្សមួយចំនួន នៅចិញ្ចឹមចិត្តគិតថា
ទឹកដីទាំងនោះគួរតែស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងរបស់សៀម
ហើយចាត់ទុកថាការបាត់បង់នេះ គឺជាការបាត់បង់ទឹកដីដ៏ធំមួយរបស់សៀម
ដោយមនុស្សមួយក្រុមនោះ មិនបានសិក្សាឲ្យដឹងប្រវត្តិសាស្ត្រជាតិខ្លួន
ក៏ដូចជាប្រទេសជិតខាងឲ្យបានយល់នោះទេ
យ៉ាងហោចណាស់ក៏មើលទៅលើវត្តមាននៃជនជាតិដើមខ្មែរ
ដែលនៅសេសសល់នៅតាមព្រំដែនខ្មែរសៀម ដែលមានចំនួនដ៏ច្រើនអនេក ។
មហិច្ឆតានៃការចង់បានទឹកដីភាគពាយ័ព្យរបស់ខ្មែរទៅគ្រប់គ្រងវិញនេះ
បានធ្វើឲ្យរដ្ឋាភិបាលថៃ ក្រោមការដឹកនាំរបស់ភិប៊ុនស៊ុងក្រាម
(ភិបុលសង្គ្រាម) ក្រោមការជួយជ្រោមជ្រែងរបស់ជប៉ុន
បានចូលមករំលោភអធិបតេយ្យខ្មែរនៅក្នុងសម័យសង្គ្រាមលោកលើកទី ២ ម្តងទៀត
តែមិនបានគ្រប់គ្រងតំបន់អង្គរនោះទេ ថៃ បានគ្រប់គ្រងរហូតដល់ចុងឆ្នាំ ១៩៤៦
គឺដល់មានសន្ធិសញ្ញាដែលថៃត្រូវដកការគ្រប់គ្រងទឹកដីទាំងនោះ និងប្រគល់ឲ្យខ្មែរ
តាមរយៈអណានិគមបារាំង ដោយពេលថៃដកទៅហើយនោះ
ក៏ពុំបានដកទ័ពចេញពីតំបន់ប្រាសាទព្រះវិហារនោះទេ
ជាហេតុធ្វើឲ្យមានរឿងរកាំរកុះកើតឡើងរវាងខ្មែរ និងថៃ
រហូតឈានឡើងទៅដល់ប្តឹងប្តល់ដល់តុលាការអន្តជាតិក្រុងឡាអេ
ដែលសម្រេចក្តីឲ្យខ្មែរឈ្នះក្តីប្រាសាទព្រះវិហារនៅថ្ងៃ ១៥ មិថុនា ឆ្នាំ ១៩៦២
។
គេថាទាល់តែបាត់បង់
ទើបយើងយល់ពីសារៈសំខាន់របស់វត្ថុទាំងឡាយ ប្រសិនបើមិនធ្លាប់បាត់បង់ទេនោះ
នោះយើងនឹងព្រងើយកន្តើយ ជាក់ស្តែងដូចប្រាសាទព្រះខាន់
និងបណ្តាប្រាសាទជាច្រើនផ្សេងទៀត
គឺពុំសូវទទួលបានការយកចិត្តទុកដាក់ប៉ុន្មាននោះទេ
រហូតធ្វើឲ្យបណ្តាប្រាសាទទាំងនោះ ត្រូវរងការខូចខាតយ៉ាងដំណំ
ជាជាងការបំផ្លាញដោយធម្មជាតិទៅទៀត ដោយសារការជួញដូរវត្ថុបុរាណ ។
EmoticonEmoticon