ក្រុងរាពណ៍ លើកអង្រួនភ្នំក្រៃលាស
ក្រុងរាពណ៍ ឬទសកណ្ឌ
ជាស្តេចនៃនគរលង្កា ទសកណ្ឌ ច្រណែននឹង កុវេរ ដែលជាបងឪពុកតែមួយ តែម្តាយទីទៃ
ដោយសារតែកុវេរ ជាអាទិទេពនៃទ្រព្យសម្បត្តិ
ដូច្នេះកុវេរមានទ្រព្យសម្បត្តិស្តុកស្តម្ភជាងទសកណ្ឌ ជាហេតុធ្វើឲ្យទសកណ្ឌ
ទៅវាយដណ្តើមទ្រព្យសម្បត្តិរបស់កុវេរ ក្រុងរាពណ៍ដណ្តើមយកបុស្បកាវិមាន
ដែលកុវេរទទួលបានមកពីព្រះព្រហ្ម ។
ពេលជិះលើបុស្បកាវិមានហោះត្រឡប់ទៅក្រុងលង្កាវិញ ទសកណ្ឌបានហោះកាត់ភ្នំក្រៃលាស
តែមិនអាចឆ្លងកាត់ទីនោះបាន ភ្លាមនោះគោនន្ទិ ដែលជាជំនិះរបស់ព្រះសិវៈ
បានចេញមកប្រាប់ ទសកណ្ឌ ថាពពួកយក្សអសុរា
មិនអាចនឹងឆ្លងកាត់ភ្នំនេះបាននោះទេ
ព្រោះថាភ្នំនេះគឺជាទីលំនៅរបស់ព្រះសិវៈ ។ ទសកណ្ឌ ខឹងច្រឡោតយ៉ាងខ្លាំង
និងបានជេរប្រទេចផ្តាសារឲ្យព្រះសិវៈ ហើយថែមទាំងដៀលត្មេះឲ្យគោនន្ទិថាជាស្វា
ដោយខឹងនឹងសម្តីជ្រុលជ្រួសរបស់ទសកណ្ឌ
គោនន្ទិបានដាក់បណ្តាសារឲ្យទសកណ្ឌថានឹងត្រូវបំផ្លាញដោយទ័ពស្វា ។
បន្ទាប់ពីនោះទសកណ្ឌក៏បានចុះទៅលើកភ្នំក្រៃលាសឡើង
រាល់សព្វសត្វនិករភ័យញ័ររញ្ជួយកើតព្រួយភ័យសត់ស្លុត សូម្បីតែព្រះនាងឱមា
ជាមហេសីរបស់ព្រះសិវៈ ក៏ភ័យរត់ទៅឱបព្រះសិវៈផងដែរ
ព្រះសិវៈលើកដៃជាសញ្ញាឡើងថាកុំឲ្យភ័យ
ហើយព្រះអង្គបានយកម្រាមមេជើងតែម្ខាងសង្កត់ចុះក្រោម
ពេលនោះភ្នំក្រៃលាសក៏ស្រុតទៅក្រោមវិញ សង្កត់លើយក្សទសកណ្ឌ
ដួលដេកបាស់ដៃបាស់ជើង ស្ទើស្លាប់ស្ទើរស់ យំស្រែកស្ទើបែកបំពង់ក
ហើយត្រូវជាប់នៅក្រោមភ្នំនោះអស់រយៈពេល ១០០០ឆ្នាំ
ទើបពពួកមន្ត្រីសេនីយសេនារបស់ទសកណ្ឌ បានប្រាប់ឲ្យទសកណ្ឌ
ច្រៀងសរសើរអំពីព្រះបារមីរបស់ព្រះសិវៈដើម្បីបានរួចខ្លួន ។
ដោយពិរោះនឹងចម្រៀងបួងសួង និងការសរសើររបស់ទសកណ្ឌ
ព្រះសិវៈក៏ព្រលែងឲ្យទសកណ្ឌរួចខ្លួន ហើយថែមទាំងផ្តល់នូវដាវមួយដល់ទសកណ្ឌ
ដោយឲ្យពរថានឹងមិនមាននរណាកម្ចាត់ ទសកណ្ឌបាននោះទេ
ប្រសិនបើទសកណ្ឌមានអាវុធនេះនៅក្នុងដៃ ។ ចាប់ពីពេលនោះមកទសកណ្ឌ
ក៏ត្រូវបានគេស្គាល់ថាជាក្រុងរាពណ៍ ដែលពាក្យថា រាពណ៍ នេះ មានន័យថា អ្នកដែលយំ
។
នៅក្នុងរូបទី ១ និងទី ២ ខាងក្រោម
អ្នកឃើញមានចម្លាក់បង្ហាញពីក្រុងរាពណ៍អង្រួនភ្នំក្រៃលាស
នៅហោជាងនៃប្រាសាទបន្ទាយស្រី ដោយបង្ហាញរូបក្រុងរាពណ៍មានដៃ ២០ និងក្បាល ១០
(៧) ដោយក្បាលចែកចេញជាបីថ្នាក់ គឺថ្នាក់ទី ១ មានក្បាល ៤ ថ្នាក់ទី ២ មានក្បាល
៤ និងថ្នាក់ទី ៣ ប្រហែលជាមានក្បាល ២ ។ នៅក្នុងរូបទី ៣
ជាចម្លាក់បង្ហាញពីក្រុងរាពណ៍អង្រួនភ្នំក្រៃលាស
នៅលើផ្តែរនៃប្រាសាទមួយនៅខេត្តបាត់ដំបង ស្ថិតក្នុងរចនាប័ទ្មបាពួន
នៅផ្នែកកណ្តាលរបស់ផ្តែរនេះ មានរូបក្រុងរាពណ៍ដៃ ២០ ក្បាល ១០ (តែមួយជួរ
កម្រមានឃើញនៅក្នុងសិល្បៈខ្មែរណាស់
អាចមកពីពុំមានកន្លែងទូលាយសម្រាប់ឆ្លាក់ក្បាលក្រុងរាពណ៍ជា ៣ថ្នាក់)
កំពុងជាប់នៅក្រោមភ្នំក្រៃលាស ដោយមានកាយវិការប្រឹងរើខ្លួន
ដោយយកដៃទ្រោបទៅលើដី ចំណែកឯជើងវិញលើកឡើងខ្វៃ នៅក្បែររាពណ៍
ប្រហែលជារូបរបស់គោនន្ទិ ដែលបានណែនាំរាពណ៍ដែរ
តែរាពណ៍ជាមនុស្សចចេះមិនស្តាប់ការណែនាំរបស់នរណា នៅពីលើភ្នំក្រៃលាស
មានរូបព្រះសិវៈ និងព្រះនាងឱមា ព្រះសិវៈបញ្ចេញកាយវិការ
ដោយយកចុងជើងចង្អុរចុះក្រោម ។ រូបទី ៤
ជាចម្លាក់បង្ហាញពីក្រុងរាពណ៍អង្រួនភ្នំក្រៃលាស
នៅលើមណ្ឌបខាងលិចឈៀងខាងត្បូងនៃប្រាសាទអង្គរ
បង្ហាញរូបក្រុងរាពណ៍ប្រឹងកន្ធែកជើង និងប្រើដៃទាំង ២០ ទ្រភ្នំក្រៃលាសឡើង
ទឹកមុខក្រុងរាពណ៍បង្ហាញកិរិយាប្រឹងយ៉ាងខ្លាំងក្លា
នៅលើផ្ទាំងចម្លាក់នោះក៏បង្ហាញសព្វសត្តនិករ និងទេពនិករទាំងឡាយ
ភិតភ័យផ្អើលឆោឡោរត់ប្រាសអាយុ
នៅផ្នែកខាងលើបំផុតនៃចម្លាក់នេះបង្ហាញរូបព្រះសិវៈអង្គុយចង្ក្រមភាវនា ។
លក្ខណៈគួរឲ្យកត់សម្គាល់មួយសម្រាប់រូបចម្លាក់ក្រុងរាពណ៍របស់ខ្មែរ
គឺខ្មែរនិយមឆ្លាក់រូបក្រុងរាពណ៍ដោយមានក្បាល ១០ ចែកចេញជា ៣ថ្នាក់ គឺថ្នាក់ទី
១ មានក្បាល ៤ ថ្នាក់ទី ២ មានក្បាល ៤ ដែរ និងថ្នាក់ទី ៣ ប្រហែលជាមានក្បាល ២
លក្ខណៈសិល្បៈបែបនេះ យើងឃើញមានទាំងនៅប្រាសាទបន្ទាយស្រី ប្រាសាទបាពួន
និងប្រាសាទអង្គរវត្ត លើកលែងតែផ្ដែររចនាប័ទ្មបាពួន មកពីខេត្តបាត់ដំបង
មួយផ្ទាំងប៉ុណ្ណោះដែលសិល្បករឆ្លាក់ក្បាលរបស់ក្រុងរាពណ៍ទាំង ១០
តែមួយជួរតែប៉ុណ្ណោះ នេះយើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា
សិល្បករបានដោះស្រាយបញ្ហាចំពោះមុខ
ដោយសារគេមិនអាចឆ្លាក់ក្បាលរបស់រាពណ៍ជាបីថ្នាក់បាន
ព្រោះថាកំពស់ផ្តែរមានខ្ពស់ប៉ុន្មាននោះទេ ។
ប៉ុន្តែប្រសិនបើយើងយកក្បាលក្រុងរាពណ៍នៃផ្តែរនេះ
ទៅប្រៀបធៀបនឹងសិល្បៈរបស់ឥណ្ឌា គឺ មានលក្ខណៈប្រហាក់ប្រហែលគ្នានេះណាស់
ព្រោះថាសិល្បករឥណ្ឌា ឆ្លាក់មុខក្រុងរាពណ៍ទាំង ១០ តែមួយជួរប៉ុណ្ណោះ
ដោយមានមុខកណ្តាល និងមានមុខផ្សេងទៀតម្ខាង ៤ និងម្ខាងទៀត ៥ ។
ក្រៅតែពីសិល្បៈឥណ្ឌា យើងកម្រឃើញសិល្បៈប្រទេសផ្សេងបង្ហាញពីមុខទាំង ១០
របស់ក្រុងរាពណ៍ណាស់
នៅឥណ្ឌូនេស៊ីមានចម្លាក់តែមួយផ្ទាំងប៉ុណ្ណោះដែលបង្ហាញក្រុងរាពណ៍មានមុខ ១០
ដោយគេឆ្លាក់មុខទាំង ១០នោះ តែមួយជួរ ហើយមានលក្ខណៈជាចំណិតមុខតូចៗ
នៅអែបនឹងមុខធំកណ្តាល ។
ចំណុចត្រង់នេះបង្ហាញពីស្នាដៃច្នៃប្រឌិតរបស់សិល្បករខ្មែរ ដែលឈ្លៀសវៃ
បង្កើតបាននូវសិល្បៈជាឯកលក្ខណ៍ផ្ទាល់ខ្លួន
ហើយអាចយកផ្នត់គំនិតនេះទៅផ្សំផ្គុំសម្រាប់ឆ្លាក់ជារូបផ្សេងៗទៀត
ដូចជារូបព្រះក្រឹស្ណៈមុខមួយពាន់ និងរូបអសុរាមុខមួយពាន់
នៅក្នុងឆាកប្រយុទ្ធកូរសមុទ្ទទឹកដោះជាដើម
យើងក៏អាចយកមកសន្និដ្ឋានមួយចំណុចទៀតថា
មុខទសកណ្ឌដែលប្រើនៅក្នុងល្ខោនខោលរបស់ខ្មែរ
គឺជាកេរ្តិ៍មរតកបន្តផ្ទាល់ពីបុព្វបុរសខ្មែរជំនាន់អង្គរ
មកប្រជាជនខ្មែរយើងបច្ចុប្បន្ន ហើយយើងក៏អាចនិយាយបានថា មុខល្ខោនខោលរបស់ថៃ
ក៏ទទួលនូវឥទ្ធិពលនេះដោយផ្ទាល់ចេញពីសិល្បៈខ្មែរ ដែលទម្រង់មុខ ៣ ថ្នាក់នេះ
គឺជាស្នាដៃដ៏ឈ្លាសវៃបំផុតមួយនៃសិល្បករខ្មែរ ។
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
EmoticonEmoticon