សិល្បៈលម្អលើប្រាសាទបន្ទាយស្រី បានទទួលឥទ្ធិពលមួយចំនួនពីប្រាសាទសម័យមុនអង្គរ
 ប្រាសាទបន្ទាយស្រី បានទទួលនូវការចាប់អារម្មណ៍យ៉ាងខ្លាំងពីបណ្តាភ្ញៀវជាតិ 
និងអន្តរជាតិ ដោយសារតែសម្រស់ដ៏ល្អឯងរបស់ប្រាសាទនេះ បើទោះបីជាមានទំហំតូច 
តែភាពល្អិតល្អន់នៃចម្លាក់ អាចទាក់ភ្នែកអ្នកទស្សនាដែលស្រឡាញ់ 
និងផ្តល់តម្លៃទៅលើសិល្បៈឲ្យចំណាយពេលពេញមួយថ្ងៃ 
ដើម្បីទស្សនាប្រាសាទដ៏ប្រណីតមួយនេះ ។ ប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
មិនមែនជាប្រាសាទសម្រាប់រាជ្យនោះទេ 
តែគឺជាប្រាសាទមួយរបស់រាជគ្រូរបស់ស្តេចរាជេន្ទ្រវរ្ម័ន 
ដែលទ្រង់បានសាងប្រាសាទមេបុណ្យខាងកើត និងប្រាសាទប្រែរូប ។
 
ហើយបើទោះបីជាប្រាសាទប្រែរូប និងប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
ស្ថាបនាឡើងក្នុងរាជ្យក្សត្រតែមួយក៏ដោយ ក៏អ្នកប្រវត្តិសិល្បៈ 
បានបែងចែកទម្រង់សិល្បៈនៃរចនាប័ទ្មប្រាសាទទាំងពីរនេះ 
នៅក្នុងក្រុមពីរផ្សេងគ្នា គឺរចនាប័ទ្មប្រែរូប និងរចនាប័ទ្មបន្ទាយស្រី 
ហើយរចនាប័ទ្មបន្ទាយស្រីនេះ 
ពេលខ្លះត្រូវគេបញ្ចូលរចនាប័ទ្មឃ្លាំងបញ្ចូលមួយទៀត 
ព្រោះប្រសិនបើយើងសង្កេតមើលក្បាច់ចម្លាក់នៃប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
និងប្រាសាទឃ្លាំង គឺពិតជាស្រដៀងគ្នាមែន 
តែក៏មានអ្នកសិក្សាមួយចំនួនព្យាយាមផ្តាច់រចនាប័ទ្មទាំងពីរនេះចេញពីគ្នា 
ដោយសាររចនាប័ទ្មឃ្លាំង មានការសាងប្រាសាទទំហំធំជាង 
និងមានក្បាច់រចនាមិនសូវលម្អិតណាស់ណានោះទេ 
តែទោះជាយ៉ាងណាក៏ទម្រង់រចនាប័ទ្មទាំងពីនេះ 
មានលក្ខណៈប្រហាក់ប្រហែលគ្នាច្រើនមែន ។ 
ការសង់រោងមណ្ឌបពីមុខប្រាសាទបន្ទាយស្រី ក៏រាប់ជារបត់សិល្បៈមួយរបស់ខ្មែរដែរ 
ដែលការសង់រោងមណ្ឌបនៅពីមុខនេះ អាចធ្លាប់មាននៅសម័យចេនឡា តែនៅដើមសម័យអង្គរ 
មិនទាន់មានការពេញនិយមនោះទេ ឬក៏អាចមានដែរ តែជាសំណង់ឈើ 
ដូចជាករណីប្រាសាទភ្នំបាខែង ជាដើម រហូតទាល់តែចូលសម័យក្រោយបន្ទាយស្រី 
ទើបនិយមមានការសាងមណ្ឌបនៅមុខប្រាសាទ ដូចជានៅប្រាសាទព្រះវិហារ 
ប្រាសាទភ្នំជីសូរ ជាដើម ហើយក៏កាន់តែពេញនិយមនៅប្រាសាទសម័យរចនាប័ទ្មអង្គរវត្ត
 ក៏ដូចជាសម័យរចនាប័ទ្មបាយ័ន ។ 
 
សម្រាប់ទម្រង់សិល្បៈតុបតែងលម្អរបស់ប្រាសាទបន្ទាយស្រីវិញ 
តាមការសិក្សាស្វែងយល់មួយចំនួនគឺបង្ហាញថាសិល្បៈសម័យសង់ប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
ជាងចម្លាក់សម័យនេះ ប្រហែលជាបានទៅមើលគំរូនៅតាមប្រាសាទសម័យបុរេអង្គរ 
ជាក់ស្តែងគឺរូបទ្វារបាលប្រុស និងរូបស្រីគ្រប់លក្ខណ៍ (ទ្វារបាលស្រី) 
គឺមានការឆ្លាក់ជារូបកាច់ចង្កេះបន្តិច ដែលទម្រង់នេះគឺពេញនិយមនៅសម័យហ្វូណន 
និងសម័យចេនឡា តែមិនសូវនិយមនៅសម័យអង្គរនោះទេ ។ 
យើងអាចសង្កេតមើលចម្លាក់ព្រះហរិហរៈមកពីប្រាសាទអណ្តែត 
ដែលត្រូវបានចាត់ទុកជាកំពូលសិល្បៈខ្មែរ គឺរូបនេះជាសិល្បៈបុរេអង្គរ 
ដែលមានរាងកាច់ចង្កេះបន្តិច ហើយនៅក្នុងឃុំដានរុន ស្រុកសូទ្រនិគម ខេត្តសៀមរាប
 ដែលមិនឆ្ងាយប៉ុន្មានពីប្រជុំជនដំដែក មានប្រាសាទបុរេអង្គរមួយ 
ដែលអាចថាស្ថិតនៅក្នុងរចនាប័ទ្មកំពង់ព្រះ ឬក៏ព្រៃក្មេង 
ប្រាសាទនោះមានឈ្មោះថាប្រាសាទត្រពាំងរុន រូបទ្វារបាលស្រីនៅលើប្រាសាទនេះ 
ប្រហែលជាត្រូវបានយកទៅធ្វើគំរូសម្រាប់រូបនាងគ្រប់លក្ខណ៍ ឬក៏ទ្វារបាលស្រី 
នៅប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
ព្រោះថាប្រាសាទនេះមានទីតាំងមិនឆ្ងាយប៉ុន្មានពីតំបន់អង្គរនោះទេ ។ 
 
មិនត្រឹមតែរូបទ្វារបាល ដែលទទួលឥទ្ធិពលពីសម័យមុននោះទេ 
សូម្បីតែចម្លាក់លើហោជាងនៅប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
ក៏អាចទទួលឥទ្ធិពលពីរូបសំណាកនៅក្នុងសម័យកោះកេរ ដូចជាផ្តែររូបចំបាប់ពាលី 
និងសុគ្រីព ដែលអាចថាទទួលឥទ្ធិពលពីរូបសំណាកចំបាប់ពាលី និងសុគ្រីព 
នៅប្រាសាទចិន ក្នុងតំបន់កោះកេរ ចំណែកហោជាងមួយផ្ទាំងទៀត 
ដែលមានវត្តមាននៅក្នុងសារមន្ទីរជាតិភ្នំពេញសព្វថ្ងៃ ជារូបការប្រយុទ្ធដោយដំបង
 (គទា) របស់ភីមៈ និងទុរយោធន៍ ក៏អាចជាការចម្លងគំរូពីរូបសំណាកសាច់រឿងដូចគ្នា 
នៅប្រាសាទចិន នៃតំបន់កោះកេរ ។ សិល្បៈហោជាងក្រៅពីនោះ 
គឺជាសិល្បៈដែលសិល្បៈករសម័យរចនាប័ទ្មបន្ទាយស្រីខិតខំច្នៃប្រឌិត 
ប្រកបដោយប្រណីតភាព ហើយក៏បានជះឥទ្ធិពលបន្តទៅសម័យក្រោយៗដែរ ដូចជាទៅសម័យបាភួន 
(បាពួន) និងសម័យរចនាប័ទ្មអង្គរវត្តជាដើម 
ព្រោះថាសាច់រឿងដែលមានឆ្លាក់នៅតាមហោជាងរបស់ប្រាសាទបន្ទាយស្រី 
ត្រូវបានគេឆ្លាក់ដូចគ្នានៅប្រាសាទបាពួន និងប្រាសាទអង្គរវត្ត 
ដោយមានទឹកដៃផ្សេងៗគ្នា ។ 
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
EmoticonEmoticon